mandag, juni 08, 2009

Udemokratisk union

EU er en union med mye makt i verdensbildet. Den har 27 medlemsland og 5 instanser med representanterer fra de ulike medlemslandene. Dessverre lider EU av et massivt demokratisk underskudd…

Den eneste instansen hvor representantene er direkte folkevalgt er Parlamentet, men dette organet har liten myndighet og få viktige beslutninger blir tatt her. I tillegg har EU-valgene rekordlav deltakelse, derfor representerer heller ikke Parliamentet hele EUs befolkning. I helga ble det avholdt et nytt Parliamentsvalg der om lag 388 millioner mennesker hadde stemmerett, men mer enn halvparten valgte ikke å benytte seg av den. Valgdeltakelsen på 43,5 prosent er snaue 2 prosentpoeng lavere enn i 2004 og valgdeltakelsen har dermed nådd et nytt bunnivå.

At en union med nesten 500 millioner innbyggere er så lite demokratisk styrt er svært negativt. Det at unionen er så stor er også et problem i seg selv. Det er et viktig demokratisk prinsipp at beslutninger tas nærest mulig den som påvirkes av politikken. Dette er umulig når alle landene i Europa samles under ett og det folkevalgte organet i unionen i tillegg har lite makt.

EUs mangel på folkevalgt kontroll er en trussel for demokratiet. EUs mål er ikke å fremme demokrati og i mange tilfeller vil EU-regler overstyre det enkelte lands nasjonalforsamling, som er demokratisk valgt av folket. Derfor sier jeg fortsatt klart NEI til Norge inn i EU!

4 kommentarer:

Andreas sa...

EUs mangel på demokrati er en av hovedgrunnene til at jeg er mot EU, sammen med at den har økonomisk vekst for den allerde rikeste delen av verden og frihandel som mål, med sosial dumping som konsekvens.

Hadde EU vært institusjon for å sikre demokratisk styring av internasjonalt samfunnsliv hadde jeg vært for! Men EU er ikke det, og jeg mener FN er mye mer skikket til å ta hånd om demokratisk styring av verden.

Dersom vi ikke har slike overnasjonale organisasjoner som kan styre, vil all makt tilfalle internasjonale organisasjoner og multinasjonale selskaper, og det er IKKE demokratisk, faktisk enda mindre demokratisk enn EU.

En globalisert verden krever demokratiske løsninger utover at alle sitter på hver sin tuve med hvert sitt demokrati i hver sin nasjonalstat. Disse må selvsagt fortsatt eksistere for å ivareta nærhetsprinsippet, men det er også behov for et slags tilleggsdemokrati, f eks for å løse de globale klimautfordringene.

Dessverre er ikke EU løsningen på dette problemet, så jeg sier fortsatt rungende NEI til EU.

Anonym sa...

hold kjeft ditt kommunistiske evneveik. AP TAPER

Hildegunn sa...

Så godt og høre at du holder deg saklig i diskusjoner anonym! Så du mener jeg er kommunist fordi jeg mener EU er udemokratisk? Du mener det er kommunisme å ville ha bestemmelsesrett hos folket ikke hos mennesker som er ansatt? Bare et lite tips; ikke kommenter på blogger når du ikke har noe vettugt å komme med!

Unknown sa...

Hei Hildegunn,

Spennende blogg du har her. Jeg er nok svært uenig med deg når det gjelder EU, og jeg skal forsøke å forklare hvorfor på en god måte.

For det første vil jeg bare kommentere på at du bruker uttrykket demokratisk underskudd. Dette er et uttrykk som ble oppfunnet av Altiero Spinelli, en av EUS idefedre, for å beskrive det problemet av veldig mye politikk i dag går på tvers av landegrensene, uten at det (den gangen) finnes noen folkevalgte organer som ligger over det hele. Dette tror jeg vi kan være enige om, og da lurer jeg på om du kanskje bare vil at demokratiet i EU skal bli bedre, og at du ikke er imot tanken som sådan.

Ellers er innlegget ditt i stor grad feil, tilgi uttrykket. Jeg forstår at du har skrevet dette før Lisboa-traktaten, men både før, og særlig etter, denne traktaten har alle store og viktige beslutninger i EU måttet godkjennes av det folkevalgte Europaparlamentet. Etter traktaten må faktisk ALLE beslutninger godkjenner i EP. Så denne demokratisk utfordringer er ihvertfall håndtert.

Det betyr ikke at EU er fri for demokratisk utfordringer. Den lave valgdeltakelsen er den mest påtrengene utfordringen. Det jeg ikke forstår er hvordan, som jeg opplever som en solidarisk person, kan mene at dette ikke er et problem om vi bare ikke er med. Som medlem har vi langt større mulighet til å bidra enn vi har utenfor.

Forøvrig er din påstand om at "EUs mål er ikke å fremme demokrati" også feil. I Lisboa-traktaten er dette satt opp som prioritet nummer 2 for samarbeidet, etter "en bærekraftig utvikling for miljøet".