tirsdag, mai 05, 2009

Lyntog er framtida!

I går, 4. mai, ble det arrangert åpent møte om lyntog på Høgskolen i Lillehammer. Initiativtakere var Oppland SU, NU, Senterungdommen og AUF. Møtet ble åpnet med en innledning fra Norsk Bane om en utredning som ferdigstilles neste uke, som blant annet omhandler kostnader, inntekter, miljø og hvor lang tid lyntogsbygging i Norge på forskjellige strekninger vil kunne ta. Deretter ble det en spørsmålsrunde og Natur og ungdom fikk slippe til med sitt syn på lyntog i et klimaperspektiv.

Da jeg hørte på foredragsholderen fra Norsk Bane, innså jeg hvor logisk det egentlig er. Lyntog er framtida! I 1854 ble den første offentlige jernbanen i Norge åpnet mellom Oslo og Eidsvoll. Den var 84 km lang og ble bygget på 3 år. I dag har vi åpenbart mye bedre forutsetninger for å gjennomføre lengre jernbaner på kortere tid. Og det er mer lønnsomt å bygge lange jernbaner enn korte. Det koster selvfølgelig mer å bygge langt enn kort, men man tjener inn så mye mer at det lønner seg i det lange løp. Og det å bygge for høy fart er heller ikke svært mye dyrere enn å bygge for lokale tog som stopper ofte og kjører saktere.

Og selvfølgelig må klimagevinsten nevnes. I dag flyr nesten en million passasjerer i året mellom de tre norske byene Oslo og Ålesund/Molde i året. Det ville med lyntog tatt 2 og en halv time til Ålesund fra Oslo og bortregnet tiden innsjekking, kontroller osv tar på en flyplass er jeg overbevist om at dette er en raskere løsning. Å fly er det verste du kan gjøre mot miljøet, men i dag utpeker det seg som det raskeste, enkleste og til og med det billigste alternativet. Dette er en skummel utvikling, det samme er den økte norske utfarten til utlandet. Svært mange drar på både 3-4 og til og med 5 ferieturer i året. Det er klart at vi har et forbruksproblem i Norge, og det må vi gjøre noe med. Lyntog er i alle fall en mer miljøvennlig og bedre måte og tilfredstille reisetørsten hos nordmenn.

Utredningen som legges fram neste uke viser at lyntog er realiserbart innen få år, hvis man virkelig satser. Og da det er viktig å engasjere seg! For det vil ikke bli bygget lynraske tog uten at de reisende sier at de vil bruke tilbudet. Vi må være pådrivere for å få en rekordstor satsing på lyntog i Norge i tiårene framover. For i dette øyeblikk bygges flere høyhastighetsbaner i land i Europa og med et velutviklet nett vil man kunne reise raskt og enkelt rundt i Europa, med tog!

Jeg ser i hvertfall det store potensialet som ligger i lyntogteknologien og jeg sier absolutt ikke nei takk til 20 minutter med tog fra Gran til Oslo eller 2,5 timer fra Oslo til Trondheim. Norge har pengene, ressursene og kunnskapen til å gjennomføre en rekordsatsing på lyntog og vi er det mest reiseglade folket i Europa, så det vil helt klart ha en positiv effekt i klimaproblematikken, at norske reisende går fra bil og fly til tog. Jeg anbefaler alle dere og kjempe for lyntog i framtida, nettopp fordi lyntog er framtida! Og for å avslutte vil jeg sitere meg selv fra talerstolen på AUFs landsmøte i 2008; Go lyntog, go lyntog, go go go lyntog. Nå!

12 kommentarer:

Olve Hagen Wold sa...

Du har INGEN rett til å tvinge meg til å betale for noe, bare fordi du synes det er en god idé.

Hildegunn sa...

Nei du kan jo bare vente på at verden går under, mens skatteletten til Rimi-Hagen øker du.. Hvis det er det du heller har lyst til å bruke pengene dine på??

Olve Hagen Wold sa...

For det første; hvordan øker man et skattelette?

For det andre; hvordan kan jeg bruke mine penger på skattelette til andre?

For det andre; Hvorfor tror du jeg er nihilist?

Hildegunn sa...

For det første; vet du hva en nihilist er? Jeg oppfatter overhodet ikke deg som en som ønsker revolusjon. Heller det motsatte. Og hvor fikk du det fra? Nihilisme har ingenting med de tankene verken du eller jeg kom med..? Du bruker ord du tror du kan skjønner jeg.

For det andre; du får spørre noen i ditt eget parti, siden det er dere som hittil er norgesmestre i skattelette. Det er ikke vanskelig å legge til rette for at de som allerede har mest skal få mer, når man sitter i regjering. Ikke prøv og nekt for at Høyre mener de som allerede har mest fortjener å få mer. Eller lettere sagt gi tilbake mindre.


La meg minne deg på din første kommentar: Du har INGEN rett til å tvinge meg til å betale for noe, bare fordi du synes det er en god idé.

Hvordan skal du kunne betale for lyntog da..?
Du bidrar til skattelette ved å stemme på partier som gir skattelette. Og når man i tillegg er medlem av partiet, bidrar man også med penger og dermed finansierer du skattelette.

Unknown sa...

Hun har da aldri tvunget deg til å betale for noe?? Blir du defensiv når man foreslår nye, bedre løsninger for infrastruktur og kollektivtransport? Da har vel høyre-hodningen gått litt for langt, når du avslår blindt, uten å diskutere hva det er snakk om en gang? Modernisering av kollektivtransport og jernbanen er noe som gagner de aller fleste, og det er jo ikke sånn at det er noen få som skal sitte å påtvinge folk det fordi det kanskje er en "god ide".

Hvis man skal kverulere, kan jeg jo påpeke at du sa "for det andre" to ganger.

Olve Hagen Wold sa...

Hildegunn: Hva har nihilisme med revolusjon å gjøre? Nihilisme er filosofi som hevder at tilværelsen er meningsløs, og at det ikke finnes noen moral. De mer radikale nihilistene (eks. Tyler Durden i Fight Club) hevder at det eneste som gir mening er ødeleggelse. Jeg går ut i fra at det er denne typen nihilist du sikter til når du skriver "Nei du kan jo bare vente på at verden går under". Subjektivismen er også en form for nihilisme, fordi den hevder at moral er subjektivt. Uten en objektiv moral finnes det ingen moral.

"For det andre; du får spørre noen i ditt eget parti, siden det er dere som hittil er norgesmestre i skattelette. Det er ikke vanskelig å legge til rette for at de som allerede har mest skal få mer, når man sitter i regjering. Ikke prøv og nekt for at Høyre mener de som allerede har mest fortjener å få mer. Eller lettere sagt gi tilbake mindre."

Skattelette er å ta litt mindre av folks penger. Det er ikke mulig å gi skattelette. Jeg mener ikke at de som har mest fortjener å få mer, jeg mener de som fortjener mer skal få mer. Enhver har rett til produktene av sitt arbeid, fordi uten det hadde ikke produktet eksistert. Enhver har full disposisjonsrett over sin eindom, hvis ikke eier man det ikke. Det inkluderer også retten til å selge det til en uregulert pris. Å ikke respektere eindomsretten er tyveri. Ingen har rett til å stjele, heller ikke staten.

"La meg minne deg på din første kommentar: Du har INGEN rett til å tvinge meg til å betale for noe, bare fordi du synes det er en god idé.

Hvordan skal du kunne betale for lyntog da..?"

Hvis jeg vil betale for lyntog, kan jeg investere i et privat foretak. Hvis jeg ikke vil betale for lyntog, skal jeg ikke behøve å betale for lyntog. Du har ingen rett til å tvinge meg, samme hvor mange stemmer du får.

Helene:

"Hun har da aldri tvunget deg til å betale for noe?"

Når man får en regning på 70 % av inntekten sin, og hvis man ikke betaler kommer uniformerte menn og fengsler det, kaller jeg det tvang.

"Blir du defensiv når man foreslår nye, bedre løsninger for infrastruktur og kollektivtransport? Da har vel høyre-hodningen gått litt for langt, når du avslår blindt, uten å diskutere hva det er snakk om en gang? Modernisering av kollektivtransport og jernbanen er noe som gagner de aller fleste, og det er jo ikke sånn at det er noen få som skal sitte å påtvinge folk det fordi det kanskje er en "god ide"."

Legg vekk pistolen, slutt å tvinge meg, så skal jeg sette meg ned rolig og diskutere løsninger med deg.

Even Aleksander Hagen sa...

Jeg er glad noen har skjønt at vi får til mer i fellesskap, og om vi alle bidrar etter evne kan vi faktisk gjøre det bedre for alle!

Høyhastighetstog er framtida, og jeg er kjempeglad for at dette blir satt på dagsorden.

Du må registrere bloggen din på valgprat.no ;)

Olve Hagen Wold sa...

Jeg er også glad for at vi kan gjøre ting i fellesskap. Jeg er derimot ikke så glad for at jeg blir tvunget til å bidra selv hvis jeg ikke vil.

Unknown sa...

Jeg forstår ikke helt det du sier om at noen skal tvinge deg til noe. Du har forsåvidt rett, de bruker skatten du betaler til å modernisere en del av infrastrukturen i Norge. Men for det første, er vel regjeringen ganske så demokratisk valgt og hvis de foreslo noe som var helt på trynet, ville Stortinget og parlamentarismen sørget for at dette ikke ble gjennomført. Demokratiet i Norge kan selvfølgelig diskuteres, men det blir en annen diskusjon. Dessuten er løsningen i felleskapets og de aller flestes interesse, noe som er fornuftig. Det er sånn at sosialdemokratiet i Norge tar litt av inntektene dine til felleskapet, desverre for deg får jeg vel si. Men det er prisen for vi må betale for å sørge for samfunnets beste, noe som jeg er mer enn villig til å gi.

Priya Prasath sa...

Så bra blogg, Hildegunn!
Og jeg er også overbevisst om at lyntog er fremtidens alternativ. Et alternativ som kanskje ikke er så langt unna?
For jernbanen i Norge trenger en opprusting, hvorfor ikke da satse stort og bygge en tilnærmet lyntog i samme slengen?

Jeg synes det høres topp ut! Og det finnes mange som reier mye i jobbsammenheng som vil mye heller ta toget eller benytte et annen mer miljøvennlig alternativ enn å fly, det må jo være helt perfekt for disse menneskene!

Stå på, du ruler! :D

Hildegunn sa...

Det er absolutt ikke så langt unna! Utredningen som kom forrige uke viser at hvis man satser er det oppnåelig innen 10 år. Vi må bare tørre og satse! Jeg vet at veldig mange kunne tenke seg å kjøre tog i stedet for fly osv, når det går så fort, men da må vi bare passe på at prisene ikke blir for høye!

Hildegunn sa...

http://www.dagbladet.no/2009/06/05/nyheter/samferdsel/innenriks/politikk/jernbane/6573999/